Historie
Matas blev grundlagt i 1949
som en frivillig butikskæde, da en lille gruppe materialister slog sig sammen
om at foretage fælles indkøb, og kaldte deres virksomhed for Matas A/S. Matas
står for Materialisternes Aktieselskab. Samarbejdet blev en stor succes, og
Matas har kun én gang haft et underskud, som var på 24,50 kr. det allerførste
år af virksomhedens historie.
Matas går ind for kvalitet til
en rimelig pris, og deres motto er ”Det gode råd gør forskellen”.
Ved et aktionsmøde i 2006
sagde et flertal ja til et købstilbud fra CVC Capital Partners
(investeringsselskab), som var på 5,2 mia. kr., og i februar i 2007 overgik
Matas så til en ny ejerstruktur, hvor CVC Capital Partners har aktiemajoriteten.
Størrelse
Matas har i alt omkring 2.500 medarbejdere ansatte i deres butikker og på deres hovedkontor i Allerød.
Butikskæden består af i alt 295 butikker, hvoraf to af dem ligger i Sverige, og 37 af dem er privatejede. De privatejede butikker arbejder stadig tæt sammen med Matas A/S om kampagner og de kendte Striber.
Marked
Det marked, som Matas befinder sig på, er Business-to-Consumer markedet, da de køber varer fra eksempelvis Chanel, Maybelline, Nilens Jord osv., for derefter at sælge dem videre til kunderne.
Matas har deres egne produkter (bl.a. Matas Striber og Plaisir), men virksomheden står ikke selv for at producere virksomheden – de får dem produceret hos producentvirksomheder andre steder i Danmark.
Tidslinje
1956
Matas præsenterer sit første logo
1957
Året efter bliver der indgået samarbejde med Steins Laboratorium
Der bliver opstillet en grundlov for virksomhedens produkter:
- Må ikke indeholde skadelige stoffer
- Vægt- og rummæssigt indhold som angivet på emballagen
- Kvaliteten skal være den samme
1967
Striberne bliver udviklet
1974
Helsekostbølgen i 70’erne resulterer i, at Vital Shoppen bliver introduceret til Matas’ butikker
1989
Virksomheden blev kåret som den mest excellente detailkæde, modtog MMM prisen og Årets Guldkort for den bedste ugeblads-annonce ifm. deres 40 års jubilæum
90’erne
Matas Retursystem bliver sat i gang, og Matas var dermed den første kæde i Danmark, som tog emballage retur, og sikrede genbrug
Matas Miljøfond bliver oprettet, og to af Matas’ produkter bliver svanemærkede for første gang – i dag har 90 af virksomhedens produkter mærket
2005
Matas MediCare, som består af et bredt sortiment af dermokosmetisk hudpleje, håndkøbsmedicin, sygepleje og veterinære lægemidler bliver introduceret
2007Matas overgår til en ny ejerstruktur, og størstedelen af butikkerne indgår nu i en kapitalkæde hvor CVC Capital Partners har aktiemajoriteten.
2010Matas åbner deres nye kundeklub Club Matas, og allerede efter få måneder er 400.000 mennesker medlem af kundeklubben.